16 mars 2017

gokaffe i vasastan

Vi är så bortskämda här runt Odenplan. Vi har nämligen flera bra caféer som inte är delar av kedjor. De drivs av entusiaster med kärlek till kaffe, goda mackor och bakverk.



Det som ligger närmast jobbet är Café Pascal, som både är urtrevligt att fika på, men som också erbjuder min favorit-takeaway-macka. Croissant med äggsallad, gräslök och parmaskinka. Ibland måste man lyxa till det, idag var en sån dag. Hämtmacka istället för medtagna mackor hemifrån... Pascal har fått Gulddraken, och det är så välförtjänt!



Det andra är min och kompisen Madlis frukostställe, Kafé Orion. Det drivs av samma gäng som en gång startade Kafé Esaias, som jag skrivit om tidigare. Där har de goda leverpastejmackor och kaffe från Da Matteo i Göteborg.



Jag är verkligen ingen kaffenörd, men jag uppskattar gott kaffe och gillar de småskaliga rosterierna som finns runtom i Sverige.

Blogginlägg 16 av 100 i #Blogg100 2017 

1 kommentar:

BP sa...

Håller hundra procent med dig! Pascal är en höjdare och till Orion brukar Yvonne och jag gå under sommaren och sitta ute. Deras soppor är otroligt goda, likson deras äggmackor faktiskt. Sedan kan jag iofs tycka att stället kanske borde vara lite renare, men lite skit skur ju magen;-)