23 juli 2017

apelsiner på elden

I våras avslutade jag en avdelningsledarutbildning i Scouterna med en fantastisk helg på Vindalsö. Vi bodde i vindskydd och lagade all mat över öppen eld. Vi hade workshops om bla säkerhet, surrning, trygghet och reflektion. Vår patrull lärde alla en Mora Träsk-låt på lägerbålet och läste en gomorronsaga och hade strandyoga för hela gänget. 


Att laga mat över öppen eld resulterar verkligen inte i tråkig mat, utan vi åt lax i paket med nygjord aioli, muurikkastekta ägg och bacon, kycklinggryta med asiatiska smaker mm. Men det roligaste var nog vårt försök att laga "sockerkaka i apelsin". Det var ett himla passande och trillande och pysande... Men blev väldigt gott till kaffet. Jag har sen googlat på denna företeelse och kommit fram till att det nog är bättre med kladdkaka och folie. Så receptet är förfinat.

Men vill man ha lite spänning kan man köra sockerkakssmet i apelsinerna...


KLADDKAKA I APELSIN

100 g smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
1 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

6 apelsiner

Skär av ett lock på varje apelsin. Skär ur innehållet och gör en fruktsallad på det.

Blanda ihop de torra ingredienserna (förslagsvis redan hemma). Rör ihop torrvarorna med ägg och mjukt smör. Klicka i smeten i apelsinerna. Lägg på lock och svep in dem i folie.
Lägg på glöd och baka i 20 min (eller längre, beror på värmen). 
Öppna folien och ät med sked direkt ur apelsinen. Det gör inget om det fortfarande är kladdigt, det är gott ändå!


Här är en min fantastiska patrull SKVALP, som jag har delat så mycket kul med. Om du nån gång funderar på att gå en utbildning i Scouterna, kan jag bara säga Gör det!

Del sex i #receptminnen2017

Inga kommentarer: