20 juli 2017

karibiska smaker

Min kusin Lovisa och hennes man Markus har en förkärlek för karibiska smaker. Häromveckan var jag hemma hos dem och åt en väldigt god karibisk lax. Den serverades med sötpotatis, ananas, mango och en vitlökscréme. Otroligt smaskigt! Tror det även skulle funka med kyckling.


KARIBISK LAX 

800 g laxfilé, med skinn 
1 tsk kryddpepparkorn 
2 piri piri, torkade 
2 tsk paprikapulver 
2 tsk ingefära, mald 
2 tsk råsocker 
2 tsk havssalt 
2 msk mörk rom
2 sötpotatisar 
2 msk olivolja 
1 tsk salt 
1 ananas 
1 mango


Vitlökscrème

2 dl crème fraiche 
1 msk majonnäs 
2 vitlöksklyftor, pressade 
0,5 lime, rivet skal  
1 tsk lime, pressad 

Lägg laxfilén med köttsidan upp i en form. Stöt kryddpeppar grovt i en mortel tillsammans med piri piri. Blanda med paprikapulver, ingefära, socker och salt. Gnid in laxsidan med kryddblandningen och droppa försiktigt på rom. Låt stå i rumstemperatur medan du förbereder tillbehören och gör vitlökscrèmen.

Sätt ugnen på 225°. Skala sötpotatisen och skär dem i långsmala klyftor. Lägg dem i en rymlig ugnssäker form och blanda dem med olja och salt. Stek dem i ugn ca 20 min. Vänd dem någon gång under tiden.

Ansa och skär ananas i långsmala klyftor. Skär bort skal och kärnan från mangon. Skär fruktköttet i långsmala klyftor om det går, annars bara större bitar. När sötpotatisen är färdigstekt blanda försiktigt, ner ananas och mango i den varma formen och låt dem bli ljumma på eftervärmen.

Blanda samman samtliga ingredienser till vitlökscrèmen och ställ den kallt.

Sänk ugnen till 175°. Skär laxsidan i portionsstora bitar och lägg i en ugnssäker form med den kryddiga köttsidan upp. Stek mitt i ugnen ca 15 min.

(Receptet kommer ursprungligen från AlltomMat)

Förra sommaren besökte vi tre en trevlig jamaicansk restaurang Moso Jamrock, som numera bara har en foodtruck. Mitt bestående minne från det besöket var en rompunch, som jag sen återskapade hemma. Perfekt sommardrink!


JAMAICAN PUNCH, MALENA STYLE

5 cl mörk rom
2,5 cl limejuice
2,5 cl grenadine
5 cl ananasjuice
5 cl blodapelsinjuice
Riven muskot

Blanda, kyl och servera med is!

Del tre i #receptminnen2017

1 kommentar:

Lovisa sa...

Jag som inte kan följa recept bytte vid ovanstående tillfälle ut kryddpepparen mot långpeppar. Det funkade riktigt bra. Långpeppar var den pepparsort som anvädes i europa på medeltiden.