25 juli 2017

orientaliska persikor är riktig sommarmat


I helgen hade vi "vuxenkollo" på Muskö. Det var min goda vän Tusse som äger och driver café Under kastanjen i Gamla stan, som hade bjudit ut ett gäng vänner.


Vi drack väldigt gott, särskilt Champagne som är Tusses favorit. Alla flaskor sabrerades, även jag gjorde detta... Läskigt men kul.

Men vi åt också gott, och där hade jag stått för en del av matlagningen. Löksill och färskpotatis, jordgubbar med maränger och lemon curd. Och grillad tonfisk med grönsaker, mangosalsa och citronsås.


När jag åt tonfisken kom jag på en annan grillad sommarrätt som vi serverat till både fisk och kyckling. Den har ingått bland mina sommarparadrätter, men fallit i glömska. Nu är det dax att grilla persikor igen!


GRILLADE PERSIKOR MED HALLOUMI

Persikor/Nektariner
Röd lök
Halloumi
Olivolja
Condimento
Dukkah
Färsk mynta

Skär persikor (eller nektariner) i klyftor. Skiva rödlök och tärna halloumi. Grilla på grillen i en panna, eller ugnsbaka i 200 grader i c:a 20 min. Droppa över olja och condimento. Strö på hackad mynta och dukkah.

Uppdatering: Senast hade jag även på lite färsk koriander och chilliflakes. Inte dumt alls!

Dukkah är en egyptisk kryddblandning som fått ett uppsving nyligen, eftersom allt med nötter och frön har kommit i ropet. Jag lärde mig att göra den i Jerusalem, och strör den gärna över sallader.



DUKKAH

3 dl hasselnötter/mandlar/pistagenötter
1 dl oskalade sesamfrön
2 msk hela korianderfrön
1 msk spiskummin
salt och svartpeppar

Rosta nötblandningen (välj själv vad du gillar, eller har hemma) och sesamfröna i 175 graders ugn i 10 min. Rosta kryddorna i torr stekpanna i c:a 3 min. Låt allt svalna. Kör i mixer tills det blir som grovkornig sand. Smaka av med salt och peppar.

Del åtta av #receptminnen2017

Inga kommentarer: