29 juli 2017

syrlig saft på festival i estland

Den 2:a juni var min dotter Klara nog med om sin häftigaste upplevelse nånsin. Hon fick stå på scenen på sångarfältet i Tallinn tillsammans med 18 000 andra barn och ungdomar. Det var nämligen sångfestivalen för barn&unga 2017 (Noorte laulupidu) och Estniska skolans alla tre körer var där.

På väg till den sju timmar långa konserten paraderade vi (även föräldrar) 3 km ut till sångarfältet, tillsammans med 40 000 andra sångare, musiker och dansare. Klara har min fina folkdräkt från den lilla ön Muhu, som jag fick av mina morföräldrar i konfirmationspresent. De är nu döda båda två, men de skulle älskat att få veta att deras barnbarnsbarn fått sjunga på en laulupidu i det fria Estland. Morfar hann uppleva att Estland blev fritt, men inte mormor. Detta var f ö den första sångfestivalen där alla på scenen faktiskt är födda i det fria Estland.


Sångfestivalen som hade rubriken Mina jään (jag stannar/förblir/blir kvar) är en riksangelägenhet och förutom att 70 000 personer kommer till festivalen, så direktsänds den på estnisk tv. Den går faktiskt fortfarande att titta på, på deras Youtube-kanal. I en av låtarna syns Klara...


Ett bär som är oerhört populärt i Estland är havtorn (astelpaju). Det går att köpa överallt och på festivalområdet såldes havtornsslush. Mums! Här hemma får jag nöja mig med havtornssaft, som jag gör på frysta havtornsbär från coop.


HAVTORNSSAFT

500 g havtornsbär
6 dl vatten
3 dl Rörsocker 
1 msk Vaniljsocker

Koka upp bär, vatten, rörsocker och vaniljsocker. Låt det puttra i cirka 10 minuter under lock, rör om då och då. Skumma av noga. Sila saften och häll upp i rena flaskor och förvara svalt.

En annan estnisk specialitet är piroger. Man kan köpa alla möjliga sorter i mataffärerna och vi ordnade picnic på rummet flera gånger med dom och goda sallader. Familjens favoriter hittills har varit med köttfärs, morot, ost och lax. Men i år fick vi en ny favorit. En variant på "dog in a blanket". Korvpiroger med en senaps- och gurkmix.


PIROGER MED KORV OCH GURKA

50 g Senap
3 msk ättiksgurka/saltgurka
250 g smördeg
Smala kokkorvar (wienerkorvar)
ägg

Hacka gurkan och blanda med senap. Kavla smördegen om den känns tjock. Skär smördegen i 5 x 10 cm stora bitar. Skär korvarna i 5 cm bitar. Lägg på en korv och lite gurkblandning på varje bit. Rulla ihop och pensla med lite uppvispat ägg. Grädda i 200 graders ugn i c:a 12 minuter.

Del tolv i #receptminnen2017

1 kommentar:

Charlotte Niemelä sa...

Detta heter faktiskt nakkipiilo på finska! Alltså gömställe för knackorvar (varm korv) på svenska! Pölsehorn på danska!