24 mars 2018

blommig svartpeppar

Det finns en svartpeppar som funnits i mitt medvetande rätt länge men som jag inte utforskat. Den heter Tellicherry pepper. Jag fick den då rekommenderad till jordgubbar, men slog bort det tipset. Nu inser jag att det absolut är värt att provas. Tellicherry är en svartpeppar som är blommig och drar år rosépeppar i smaken, så det finns utvidgade användningsområden jämfört med vanlig peppar när det är en mer aromatisk hetta man vill åt. Santa Maria har den i sitt sortiment, och jag hittar den i min lokala coop.


Att den dök upp i mitt medvetande igen beror på mitt googlande av chai-recept, efter Englandsresan på sportlovet. Och när man väl har fått ögonen på något så dyker det upp överallt. Igår skulle jag fixa lite goda tillbehör till mina nyinköpta ostar från Åsbergets gårdsmejeri. Och då dök den upp både i söta och salta recept. Här kommer två av dem i min tappning.


PÄRONKOMPOTT

3 päron
3 msk råsocker
1 krm nymald tellicherry peppar
0,5 krm vaniljpulver (ej socker)

Skala och skär päronet i små delar. Koka alltihop på medelvärme utan lock i c:a 15 min.
Servera till ost, gärna grönmögelostar.


KARDEMUMMAKEX

3 dl vetemjöl
3 dl havregryn
1 tsk bakpulver
1 tsk kardemummakärnor
1 tsk kummin
1 tsk flingsalt
2 tsk socker
100 g smör
1 dl vatten

Flingsalt och Tellicherry peppar

Mortla kardemummakärnorna. Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret. Blanda det med vatten.
Blanda ihop allt. Forma en korv med 5 cm diameter. Lägg i plast och låt vila mins 10 min i kyl.

Skär tunna skivor (c:a 35 st). Det är lite knepigt att få snygga kex, men det gör inget, forma till dem på plåten och platta till dem ordentligt. Pensla med vatten och strö salt&peppar över. Grädda minst 20 min i 175 graders ugn, se till att de får ordentligt med färg. Låt svalna på plåten.

Inga kommentarer: